تبلیغات

بسم رب الوفا

تراژدی حرام زادگان فی عواقب فارسی وان

 

مقام امن و می بی غش و رفیق شفیق

گرت مدام میسر شود زهی توفیق

جهان و کار جهان جمله هیچ در هیچ است

هزار بار من این نکته کرده ام تحقیق1

 

اصلا نمی دانم کدامیک از این نامرد ها که پس از هر طوفان برای تعمیر لهو و لعب به خانه ی ما آمدند برای اولین بار این شبکه -که لعنت خدا بر آن باد- را به لیست لهو و لعب های ما افزودند ! به هر حال چند وقتیست که این شبکه ی ملعون میهمان ناخوانده ی افکار خانواده ی من و دوستانم و در کل جامعه ی میهن عزیز ما شده است و گویا برای دیگران طور دیگری طرح آشنایی ریخته : (( اگر در مورد بیبیسی فارسی، روزنامه ها و سایت های خبری، آغاز به كار این شبكه را بهعنوان یك خبر مهم مخابره كردند، در مورد فارسیوان- دست كم در روزهای اول - هرگز چنین اتفاقی نیفتاد. اما خیلی ها به خیلی ها پیامك زدند و در مسنجر ها PM گذاشتند كه: «فارسیوان رو دیدی؟» و به این ترتیب، فارسیوان در صدر كانال های منوی صدها شبكه ماهواره ای قرار گرفت 2 ))

برای بعضی ها به شرح بالا آشنایی با این شبکه پدیدار شد و برای ما هم که نمی دانم چگونه !؟! به هر حال ((این شبکه پس از مدتی تبلیغ و در انتظار نگه داشتن مخاطبان فارسی زبان خود بالاخره در روز شنبه 10 مرداد برابر با اول آگوست 2009 برنامه های خود را شروع کرد. 3 )) و این بود آغاز شیوه ی دیگری از جنگ نرم یا شبیخون فرهنگی یا تهاجم فرهنگی و یا به قول خودم صادرات فرهنگ : ((  پس از نتیجه اثربخش نگرفتن از حمله نظامی، تحریم اقتصادی، ایجاد چالش ها و بحران های سیاسی، اكنون مرحله بسیار پیچیده تر و نرم تری از تهاجم علیه انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با گذشته شروع شده كه خانواده ایرانی را با همه ویژگی های مختص خود هدف قرار داده و از هم پاشیده شدن خانواده ایرانی را به عنوان لازمه متلاشی شدن جامعه یكپارچه و متحد ایرانی، در نظر گرفته است.  4))

آری در این شبکه فرهنگ غربی (سریالهای محصول آمریکا و آمریکای جنوبی این شبکه ) و از سویی دیگر فرهنگ شرقی اما تا حدی متجدد و خودباخته در قبال غرب (سریالهای محصول کره ی حنوبی در این شبکه ) به ریاست غیر مستقیم روبرت مرداک ((  یهودی استرالیایی الاصلی است که به سلطان شیطانی رسانه ها معروف است 5 )) یعنی از دین یهود و کشور استرالیا و به سرپرستی سعد محسنی  ((که یک افغان استرالیایی‏تبار است 6 )) یعنی از افغانستان و باز استرالیا و با همکاری گروه استار 7و گروه رسانه ای موبی 8 و  دفتری در دبی یعنی امارات متحده ی عربی و مقری در هنگ کنگ 9  که دیگر وضعش مشخص است به ایران متمدن صادر می شود : ((دفتر شبكه فارسیوان در دبی سفارش كار می دهد و برنامههایش را از هنگ كنگ پخش می كند و امواجش این جا در تهران، در مشهد، در چهارمحال، در بندر عباس، در قم، در لامرد، در ایذه و هر جایی كه فكرش را بكنید، خانواده من و شما را تكان می دهد 10 )) 11

 اما در مورد تیتر این یادداشت باید عرض کنم که تراژدی (( نمایش اعمال جدی و مهمی است که در مجموع به ضرر قهرمان اصلی تمام می شوند . یعنی هسته ی داستانی جدی به فاجعه منتهی می شود 12  )) که در حقیقت فارسی وان نوعی حمله ی فرهنگی جدی و مهم است که کلا به ضرر جامعه ی فارسی زبان تمام می شود و در آینده ای نه چندان دور نوعی  (( فاجعه )) ی فرهنگی پدید خواهد آورد و این یعنی یکی از دردناک ترین تراژدی های تاریخ جامعه ی ایران .

اما چرا این تراژدی به حرامزادگان منسوب است ؟ پاسخ بسیار ساده است ، چون نام یکی از سریالهای فارسی 1 (( در جست و جوی پدر )) و نام دیگری (( آشنایی با مادر )) است و دیری نمی پاید که با گسترش موج ویکتوریاسیسم 13 ! فرزندان آینده ی جامعه ی فارسی زبان یا در حال جست و جوی پدر خود باشند و یا پس از سالیان سال تازه با مادرشان آشنا گردند . فرزندانی  که ...

بهتر است به جست و جوی پدر یا مادر برای فرزندان نامشروع آینده ی جامعه ی ایران به آگاهی خدای ناکرده والدین آن ها با همین قلم که امروزه به صفحه ی کلید و بر همین کاغذ که امروزه به نمایشگر بدل گشته بپردازیم و (( تایپ فرسایی )) در راه نقد شبکه ی فارسی وان را آغاز کنیم .

از هر بعدی که به این عملیات تهاجمی فرهنگی بنگریم می بینیم این شبکه  با این که کاملا در محیط خانواده قابل دیدن است اما لا به لای همین درگیر کردن ذهن با داستان سریال ، ما شاهد صحنه های ناقصی 14  هستیم که ذره ای از آن ها هم در یک خانواده ی مذهبی یا نمیه مذهبی غیر قابل تحمل است . 15 به این ترتیب از دیدگاه والدین خانواده چون قسمت های (( مستهجن )) از طرف شبکه حذف می گردند پس اولاد هم در تماشای این شبکه و سریال های آن آزادند .  ((فارسی 1 به هیچ وجه نمی خواهد به عنوان یک رسانه «پورنو» نزد خانواده های ایرانی شناخته شود که صحنه های مستهجن به نمایش می گذارد بلکه می خواهد از طریق عرضه نمادهای فرهنگ منحط غربی، ارزش های مردم و نیازهای آنها را مرحله به مرحله تغییر دهد و حرفش را در پستو های ذهن مخاطبانش به صورت کاملا حرفه ای و پنهان در دراز مدت عرضه کند. 16 ))

عامل دیگری که این شبکه را مورد تایید والدین برای استفاده ی فرزندان قرار می دهد تسلیت و تبریک گفتن های این شبکه 17 است که بیشتر همان (( اشک تمساح  ))خودمان را یاد آوری می کند اما وقتی والدین – مخصوصا پدرها – می بینند که این شبکه علاوه بر سانسور قسمت های مستهجن بر اعتقادات مذهبی شیعی نیز تکیه دارد و حتی مناسبتهایی که در صدا و سیمای خودمان هم خیلی جدی گرفته نمی شوند توسط این شبکه یادآوری می شوند ، مشخص است که به این رسانه اعتماد کرده و اجازه ی تماشای آن را صادر می فرمایند . نکته ی دیگر آن که این شبکه در ماه مبارک رمضان که اکثرا بنا بر روایات میهمانی برای افطار مستحب است و این کار به یک رسم  ایرانی بدل گشته ، این شبکه (( در ماه مبارك رمضان، هنگام اذان مغرب، اذان شیعی با تصاویری دارای گرافیك و رنگ و لعاب جذاب از شبكه فارسی 1 پخش شد. این نكته را می توان یكی دیگر از نشانه های آگاهی جامعه شناختی و زیركی متولیان این شبكه دانست كه برای جذب حداكثر مخاطب، خود را به فضای فرهنگی و روحی آنان نزدیك كردند. 18 )) با این کار فارسی 1 هم بیشتر در دل والدین و فرزندان خانواده های مذهبی و نیمه مذهبی جای می گیرد و هم پای خود را از خانواده فراتر نهاده و خود را به عنوان یک شبکه ی سرگرم کننده و پایبند به مذهب ( یعنی عدم وجود فرهنگ ضد دین در این شبکه و آموزندگی آن )به سایر خانواده ها معرفی می کند . 19

عوامل تایید این شبکه از سوی والدین جامعه بیان شد اما خب ، حالا که یک شبکه ای این قدر خوب است که هم ما را سر گرم می کند و هم -ظاهرا - مانع به خطا و گناه کشیده شدن این سرگرمی ماست و هم شهادت ( یا وفات ) یا میلاد بزرگان دین ما را به ما یادآوری می کند ، مگر چه کرده یا چه خواهد کرد که ما این قدر با آن عداوت داریم و از آن به عنوان شبکه ی ملعون یاد می کنیم ؟ حالا که به قول بعضی ها صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران – خاصه سیمای جمهوری اسلامی – نمی تواند مخاطب خود – یعنی نسل جوان – را راضی نگه دارد چه ایرادی دارد که این جوانان به سراغ شبکه ای – به ظاهر – پایبند به آداب جامعه ی اسلامی ایران بروند ؟ یا مثلا چرا این شبکه باید در بعضی مناطق مورد هجوم پارازیت های جمهوری اسلامی ایران گردد و سایتش را هم فیلتر کنند ؟ 20

درست است که مشکل این حمله ی فرهنگی با پارازیت و فیلترینگ کاملا حل شدنی نیست و باید با شیوه ی احسن مجادله کرد ( یعنی ما هم زیبایی های فرهنگ خود را برای آن ها به نمایش بگذاریم چون پارازیت را می توان در فرکانس های دیگر نداشت و فیلترینگ هم که فیلتر شکن دارد !) اما پاسخ دو سوال اول کاملا واضح است و با توجه به این جمله می توان نتیجه ای گرفت و سوال مطرح شده را پاسخ گفت : ((اگر جامعه جوان ایرانی ـ در غیاب همه نهادهای انتقال ارزش ـ به حال خود رها شود، این رهایی برای پیدا کردن جهت، خود به منابع تولید ارزشی خواهد رفت که او را اقناع کند و این آغاز خود بیگانگی جامعه و تجزیه اخلاقی آن خواهد شد. 21 ))

اگر بر اساس جمله ی فوق نهاد های انتقال ارزش یا همان رسانه های خودمان – باز هم خاصه سیمای جمهوری اسلامی ایران – در عرصه ی انتقال ارزش غایب باشند یا به دیدگاه منصفانه تر تا حدی غیبت داشته باشند ( توجه داشته باشید که غیبت به منظور عدم توانایی اقناع جامعه است ) جامعه ی نوجوان و جوان ایران که در جست و جوی ارزش برای خود هستند به سمت ارزش های ملموس تر و حاضرتر و تواناتر انتقال ارزش گرایش پیدا می کنند و وقتی این گرایش پیدا شد دشمنان و طمع کاران 22 بر منابع مادی و معنوی – خاصه معنوی – بی درنگ در پی تزریق ارزش های نادرست و سودجویانه به جامعه بر می آیند . آن هابرای تزریق ارزش های مورد نیاز خود ابتدا باید ارزش های شکل گرفته در ذهن و جان جامعه نوجوان و جوان را از بین ببرند و این امر ممکن نیست مگر با تحریک شهوت و احساسات جنسی و عادی سازی برطرف کردن این گونه نیاز ها از راه غیر مشروع و معمولی جلوه دادن انواع روابط نامشروع .

خب ، قبول ، اما به کدام دلیل این شبکه دارد اشاعه ی بی قید و بندی می کند ؟ به کدام سند اثبات می شود که این رسانه در حال ترویج بی بند و باری است ؟

برای پاسخ به این سوال از نکات ریز شروع کرده و به تحلیل داستان ها و محور های سریال های این شبکه – البته در حد توان – می پردازیم .

الف ) براساس تحقیقات و نوشته ها حتی لوگوی این شبکه هم بی هدف رنگ آمیزی نشده است . چرا که : ((استفاده از وله های خاص غالباً با غلبه رنگ های صورتی از ویژگی های دیگر برنامه های این شبکه است. رنگ صورتی خصوصاً آنجا که در کنار رنگ های تیره ( مشکی ) قرار می گیرد از رنگهای ویژه و مورد توجه شبکه های پورنو بوده و به شدت در تولیدات بصری (مجله ها، سایت ها و ...) با موضوعات جنسی به کار می رود. برخی روانشناسان معتقدند رنگ صورتی بخصوص در مجاورت رنگ تیره بر انگیزاننده حس و غریزه جنسی در مخاطب است. 23 ))

طبیعی است که وقتی حتی رنگ هایی که در طول روز بارها چشمان ما را به بازی می گیرند باعث تحریک شوند و از سویی دیگر ما افرادی را می بینیم که به راحتی و بدون هیچ قید و بندی به رفع نیاز های جنسی خود مشغولند ما پیش زمینه ی رفع نیاز جنسی بدون هیچ دغدغه ی دینی را در گوشه ای از ذهن خود بایگانی کنیم .

ب ) نکته ی بعدی مربوط می شود به پخش موزیک ویدئو هایی که در ابتدا فقط از خوانندگان غیر ایرانی پخش می شد و با افزایش مخاطبان این شبکه به تدریج موزیک ویدئو هایی از خوانندگان ایرانی غرب نشین نیز افزایش یافت اما همچنان ((بخشی از برنامه های این شبکه به پخش موزیک ویدئوهایی اختصاص دارد که غالباً مضامین جنسی و خشونت را به تصویر می کشند. 24 ))

ج) یکی دیگر از نکات که البته فقط در یکی از سریال های این شبکه به نام سفری دیگر قابل توجه است داستانی است که تقریبا بر اساس نظریه یا خرافه ی تناسخ شکل گرفته است که در وبلاگ افسران جنگ سایبری به این صورت شرح داده شده است : ((یك زن و مرد كه با هم رابطه نامشروع هم دارند، برای ثروت رییس مرد كه 70 سالی سن دارد، نقشه می كشند. بهاین ترتیب زن جوان به پیرمرد نزدیك می شود و با او ازدواج می كند. او پس از این ازدواج، همچنان با دوست پسرش رابطه دارد و هر شب كمی سم در غذای پیرمرد می ریزد تا بالاخره او می میرد و آنها صاحب ثروتش می شوند. اما شخص سومی كه یك كارگر است وارد زندگی این زن و مرد می شود. داستان طوری پیش می رود كه قرار می شود این كارگر با آنها زندگی كند. اینبار زن به جای دوست پسر قدیمی، رابطه با این كارگر تازه وارد را ترجیح می دهد و با عشوهگری سعی می كند به او نزدیك شود. جالبتر خواهد شد اگر بدانید كارگر جدید كسی نیست جز همان پیرمردی كه به زور سم كشته شد. حالا روح او در بدن این كارگر آمده و... بهاین ترتیب، تناسخ را هم به آموزه های فارسیوان اضافه كنید، لطفا! 25 ))

همه می دانیم که تناسخ از آموزه های اسلام نیست و مربوط به ادیان و ایدئولوژی های دیگر است و با ترویج این خرافه آن هم به صورت و شکلی کاملا عاطفی و البته حرفه ای و موثر باعث شک و تردید در اذهان عمومی در مورد آموزه های مذهبی خود به صورت ریشه ای شده و زمینه ی شک در سایر آموزه های مذهبی می گردد . 26

د ) به نظر بنده مهمترین نکته اما مربوط می شود به محورهای محتوایی و ماجراهایی که در متن سریال های این شبکه به وقوع می پیوندند . محور های اصلی اکثر سریال های این شبکه تا حدودی در نوشته ای از جناب آقای رضا سیف پور آمده است که با اندکی تغییر در اینجا می آید :

- ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده
- ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن
- بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین
- عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده
- هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر
- عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر
- تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده
- ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج ( جالب است بدانیم این مفهوم سالهاست در برخی تولیدات روتین تلویزیونی خودمان هم تبلیغ می شود).
27

خلاصه ی کلام فوق به همان مثلث عشق، خیانت و شهوت28 و 29 می رسد که به راحتی داستان هایی از این مثلث مخرب اجتماعی میان محافل جامعه ی فارسی زبان – خاصه جامعه ی زنان ایرانی -  شایع شده و به قول یکی از تیزرهای تبلیغاتی خود این شبکه که فقط جنبه ی تعریف از خود و تحقیر رسانه های ناکارآمد رقیب را داشت که در چنین مضمون هایی می گفت : (( از دوست و آشنا پیگیر داستان های ما شدید )) و از همه بدتر و فاجعه تر این که می گفت (( با ما عاشق شدید )) ! که فکر نمی کنم توضیح خاصی بخواهد آن کسی که مثلا چهره ی یکی از بازیگران از او دل برده و چندی بعد عاشق کسی با همان شکل و شمایل شده است . ان شاءالله چند سال بعد که برای مهریه به زندان افتاد یا فرزندش در جست و جوی پدر خود یا آشنایی با مادر خود بود معنی این جمله ی (( با ما عاشق شدید  )) فارسی 1 جانش را درک خواهد فرمود .

جناب آقای عبدالله بیچرانلو  در مقاله ی نگاهی به تهدیدها و تبعات فرهنگی شبكه ماهواره ای فارسی "وان "برای خانواده ایرانی برخی از ویژگی های داستانی سریال های این شبکه را این گونه بیان می فرمایند : (( ترغیب به داشتن روابط متهورانه عاشقانه، متقاعد كردن زنان به رسیدگی بیشتر به تن و ظاهر خود برای جلب توجه مردان، برجسته كردن جذابیت، لذت بیشتر بردن از جنس مخالف، زیر سؤال بردن ازدواج و ایجاد تردید درباره اهمیت و ارزش آن، تئوری پردازی، طرح سؤال و ایجاد شبهه و تردید مكرر درباره دیدگاه های افرادی كه به بی بندوباری روی نیاورده اند یا به زندگی مشترك خود پایبندند و در مقابل ارائه دیدگاه ها و پاسخ به سؤال های شبهه افكنانه برای اقناع مخاطب در خصوص این كه زمانه تغییر كرده است و افراد نباید پایبند به زندگی های سنتی باشند، نمایش مكرر مشروب خواری و مزخرف گویی های هنگام مستی، بیان راه های دوست شدن با جنس مخالف و نیز ظرافت ها و مشكلات و مسائل مربوط به دوستی با جنس مخالف، نمایش روابط خارج از چارچوب های اخلاقی، ابراز علاقه های شهوانی و اغوا كننده، عدم وفاداری زنان و مردان متاهل به همسران خود كه بعضاً با نیت انتقام از همسر به علت عدم وفاداری او صورت می گیرد، دیالوگ های جنسی و توصیه به خیانت و عدم وفاداری، روابط نامتوازن بین افراد دارای اختلاف سنی بسیار زیاد مثلاً جوان 18 ساله با زنان 47 ساله و ساختارشكنی هایی در روابط دو جنس است كه در آن صرفاً تلذذ اهمیت ویژه دارد، از نكات برجسته در برخی سریال های پخش شده از این شبكه است. 30 ))

نکاتی که در نقل بالا به آن ها اشاره شد شاخصه هایی است که هر واقع بینی می تواند با چند روز نگاه کردن این شبکه درک و لمس نماید و بدین گونه است که فارسی 1 کوچکترین نهاد اجتماعی جامعه ی ما – خانواده – را هدف گرفته و در حال تخریب کل جامعه با حرکتی از جز به کل و صعودی است و ما هم عین خیالمان نیست . زمان جنگ تحمیلی حد اقل اگر دشمن شبیخون می زد و قسمتی را تصرف می کرد جهان آرا ها و همت ها و صیاد شیرازی ها و باکری ها و همه و همه دست به کار می شدند تا آنچه غارت شده را بازپس گیرند اما اکنون ...

ه ) نکته ی دیگری که در طول نکات قبل – خاصه نکته ی قبلی – دارای اهمیت است شکسته شدن برخی حرمت ها بر حریم خانواده های مخاطب فارسی 1 است که مثال عینی آن در به کار بردن واژه هایی است که تا قبل از آن در حریم این خانواده های به واژه های ممنوعه شناخته می شد و اگر اتفاقا در یک جایی مثلا در کوچه و بازار و محیط بیرون از خانه و در جمع خانوادگی حتی توسط فردی نا آشنا و غریبه – چه برسد که از اعضای خانواده باشد – به گوش اعضای خانواده های مذهبی و نیمه مذهبی – خاصه مذهبی - می رسید رنگ رخسار پدر و مادر و فرزندان یا فرزند دگرگون می شد و اکنون آن واژه ها به راحتی در شبکه ی فارسی 1 که مورد تایید والدین به دلایلی که قبلا ذکر شد می باشد گفته و شنیده می شود و تازه در میان اعضای همان خانواده ها هم رایج شده است که این دیگر نور علی نوری است برای خودش !

و ) نکته ی آخر در پاسخ به سوال مطرح شده (به کدام سند اثبات می شود که این رسانه در حال ترویج بی بند و باری است ؟ ) اما مربوط به خودمان می شود 31 که برای طرح آن ابتدا باید تاملی در آیه ی زیر داشته باشیم .

(( وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَیْكُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ  - وچون لغوى بشنوند از آن روى برمى‏تابند و مى‏گویند كردارهاى ما از آن ما و كردارهاى شما از آن شماست‏سلام بر شما جویاى [مصاحبت] نادانان نیستیم 32 ))

اصولا اعراض از لغو و کاره بیهوده در همه حال از ویژگی های اولیاءالله است و باید برای رسیدن به این مرتبه ( روی برتافتن از حتی شنیدن هر گونه لغو ) اصولا باید از وسیله های سرگرمی نیز برای رضای خدا بهره جست . با یک مثال ملموس می توان این مفهوم را درک کرد که مثلا ما برای فروخوردن خشم می توانیم از بازی هایی که در تلفن همراه خود داریم بهره جوییم و به این وسیله خود را سرگرم کنیم . به همین دلیل پیگیری یک یا دو داستان سریالی تلویزیونی برای سرگرمی ذهن و عدم کشیده شدن آن به انحرافات فکری می تواند مفید واقع گردد . خب حالا که یک شبکه ای به نام فارسی 1 هست که صحنه های مستهجن را حذف می کند و چه و چه و چه ... ما هم بیاییم یک الی دو سریال این شبکه را پیگیری کنیم و مشکل از همین جا آغاز می شود که آن قدر این شبکه ما بین سریال هایش تبلیغ دیگر سریال هایش را می کند که انسان از داستان آن ها هم آگاه شده و پس از مدتی تمام روز را به تماشای فارسی 1 می گذراند و اصلا انگار نه انگار فقط می خواست یکی دو سریال را محض پرورش ذهن تماشا کند .و این جاست که وسیله ای به نام رسانه تبدیل می شود به هدفی با عنوان عامیانه ی : (( یعنی میگی قسمت بعدی چی میشه؟!؟ ))

 

اما مشکل دیگری که با آن روبرو هستیم به جز عوامل و شیوه هایی که در شایع شدن و شهرت این شبکه نقش دارند ، عاملی دیگر نیز در جذب بیشتر مخاطب به تمام سریال های فارسی 1 کمک می کند و آن دام هایی است هوشمندانه که با سریال هایی چون 24 و فرار از زندان که از محبوب ترین سریالهای حال حاضر هستند مخاطب را جذب می کند و همانگونه که گذشت پس از چندی او را بیننده ی تمام سریال های شبکه می نماید . همچنین از دیگر دام هایی که وجود دارد وجود سریال هایی از کره ی جنوبی است که به علت وجود فرهنگ های مشابه با ایرانیان و سنن شرقی در این سریال ها به جذب مخاطب می پردازند . 33

به جز موراد ذکر شده خوشبختانه ! این شبکه ضعف هایی هم دارد که به دو مورد از آن ها اشاره خواهد شد :

الف ) طنز های اشک آور : این شبکه در کنار سایر سریال های خود اقدام به پخش مجموعه های طنز هم کرده است که از قضا نه می خندانند که بگوییم فقط کمدی است و نه خنده و گریه ی توام را دارد که بگوییم طنز تلخند بلکه از بس فاقد محتوای خنده آور هستند انسان را به گریه وا می دارند و کم بیننده ترین بخش از سریالهای این سریال هستند .

 

ب ) دوبله ی فوق العاده ضعیف 34  : اولین نکته ای که هر مخاطب تازه کار این شبکه به کهنه کار می گوید شکوه از دوبله ی ضعیف و بی احساس سریال هاست . 35 چون ((ذائقه مخاطب ایرانی به دوبله های فوقالعاده حرفهای عادت كرده و حالا شنیدن دوبله های آماتوری چند افغانی برایش مثل سوهان روحند. اما این ضعف هیچگاه از تعداد بیننده های این شبكه كم نكرد و تاكنون تعداد سریال ها بیشتر، متنوعتر، دوبله ها نیز پیشرفتهتر و البته بیننده ها هم بیشتر شدهاند.   (به نقل از وبلاگ افسران جنگ سایبری) )) البته با گذر زمان سطح دوبله ی این شبکه هم بالاتر آمد . لازم به ذکر است که پاسخ کهنه کاران به تازه کاران این است : (( عادت می کنی !!! )) . اما بحث دیگری که در دوبله ی این سریال ها مطرح است ترجمه ی ضعیف از زبان اصلی و مکالمات واقعی است که در برخی جاها منجر به گنگ و نامفهوم شدن برخی قسمت ها می شود .

 

این بود آن چه را که احساس کردم چون می توانم پس باید بنویسم و به اطلاع برسانم چنان که احساس می کنم اگر سید مرتضی آوینی هم میان ما بود – که البته هست و ما درک نمی کنیم – در این باب می نوشت و دغدغه داشت .

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته