تبلیغات
وبلاگ فرهنگی مذهبی عطش - علی (علیه‌السلام) خزینه‌ی‌ علوم
وبلاگ فرهنگی مذهبی عطش
پست الكترونیك
طراح قالب

 

وبلاگ عطش در نگاه شما چه جایگاهی دارد ؟ •






علی (علیه‌السلام) خزینه‌ی‌ علوم

علی (علیه‌السلام) كه دارای همه‌ی‌ نشئات وجودی است، در مرتبه‌ی‌ نورانیت و ولایت كلیّه كه حقیقت امامت اوست، به عنایت الهی مسلّط بر همه‌ی‌ عوالم هستی است و چیزی از احاطه‌ی‌ علمی آن حضرت (علیه‌السلام) مخفی نمی‌ماند.به عبارت دیگر، تمام حوادث بزرگ و كوچك نظام هستی، حتی پلك زدن انسان‌ها، قیام و قعودشان، افتادن برگی از درخت و... در معرض دید اوست و چیزی به نام زمان گذشته، حال و آینده، برای وی ...

علی (علیه‌السلام) خزینه‌ی‌ علوم

علی (علیه‌السلام) كه دارای همه‌ی‌ نشئات وجودی است، در مرتبه‌ی‌ نورانیت و ولایت كلیّه كه حقیقت امامت اوست، به عنایت الهی مسلّط بر همه‌ی‌ عوالم هستی است و چیزی از احاطه‌ی‌ علمی آن حضرت (علیه‌السلام) مخفی نمی‌ماند.
به عبارت دیگر، تمام حوادث بزرگ و كوچك نظام هستی، حتی پلك زدن انسان‌ها، قیام و قعودشان، افتادن برگی از درخت و... در معرض دید اوست و چیزی به نام زمان گذشته، حال و آینده، برای وی مطرح نیست.
لیكن وقتی آن حضرت (علیه‌السلام) به مرحله‌ی‌ ماده و عالم طبیعت یعنی مرحله‌ی‌ ناقص می‌رسد، مانند دیگران است؛ بدین معنا كه شاید چیزی را نخواهد بداند و از سیطره‌ی‌ علم كنونی او خارج باشد. البته فرق او با دیگران این است كه دیگران به آن خزانه‌ی‌ بی‌پایان راهی ندارند. لذا، ممكن است دلشان بخواهد چیزی را بدانند؛ ولی نتوانند؛ امّا صاحب ولایت كلّیه كه كلیددار و خازن آن خزانه‌ی‌ بی‌پایان است، هر چه را كه بخواهد می‌تواند بداند.
از این رو، در روایات آمده است: "إنّ الإمام إذا شاء أن یعلم علم"(1). بدین ترتیب آن حضرت (علیه‌السلام) مظهر علم بی‌پایان اِلاهی است؛ یعنی همان‌طور كه چیزی از حیطه‌ی‌ علم بی‌پایان خدا مخفی نمی‌ماند: "وَ اعْلموا أنّ الله بكلّ شیءٍ علیم"(2)؛ "و الله یعلم ما فی السموات و ما فی الأرض و الله بكلّ شیءٍ علیم"(3)؛ "ألا إنّه بكلّ شیءٍ محیط"(4)، گستره‌ی‌ علم علی (علیه‌السلام) نیز همه‌ی‌ موجودات نظام هستی را دربر می‌گیرد.
لیكن باید توجه داشت كه علم اِلاهی استقلالی بوده، مرتبط با جای دیگری نیست؛ اما علم آن حضرت (علیه‌السلام) تبعی و عرضی است و به منبع لا یزال علم اِلاهی مرتبط است و اساساً اگر تعلیم خداوند و اتصال به علم بی‌پایان او نباشد، علی (علیه‌السلام) نیز مساوی دیگران خواهد بود. لذا، در برخی روایات آمده است: اگر امام
بخواهد چیزی را بداند، خدا آن را به او می‌آموزد: "إذا أراد الإمام أن یعلم شیئاً أعلمه الله ذلك".(1)
شتر پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام عزیمت به تبوك، گم شد و هیچ كس نمی‌دانست كجاست. برخی از منافقان از ماجرا استفاده‌ی‌ سوء كردند و این زمزمه را سردادند كه او چگونه پیامبری است و چگونه ادعای اخبار از آسمان را دارد كه جای شتر گم شده‌ی‌ خود را نمی‌داند. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با شنیدن این جمله فرمود: من چیزی جز آنچه كه خدا به من می‌آموزد، نمی‌دانم؛ اكنون خدا مرا راهنمایی كرد كه شتر من در این صحرا در فلان درّه است و زمام آن به درختی پیچیده و از رفتن بازمانده است؛ بروید آزادش كنید و بیاورید:
"وإنّى و الله ما أعلم إلّا ما علّمنى الله وقد دلّنى الله علیها وهى فى هذا الوادى فى شِعْبٍ كذا وكذا قد حبستْها شجرة بِزِمامها فانْطلِقوا حتّی تأتونى بها فذهبوا فجاؤا بها.(1)
یكی پرسید از آن گم كرده فرزند
كه ای روشن روان پیـر خـردمنـد
زمصرش بـوی پیراهـن شنیـدی
چرا در چـاه كنعانـش نـدیـدی؟
بگفت احوال ما برق جهان است
دمی پیدا و دیگـر دم نهـان است
گهــی بـر طارم اعـلـی نشینـم
گهی تـا پشت پـای خـود نبینــم
اگـر درویـش در حـالی بمانـدی
سردست از دو عالم برفشانـدی(2)

آیت الله جوادی آملی



نوشته شده توسط vasegh در پنجشنبه 2 مهر 1388 و ساعت 03:00 ب.ظ [+] | نظرات ()
اللهم عجل لولیک الفرج
بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه