تبلیغات
وبلاگ فرهنگی مذهبی عطش - دو هفته تا رمضــــــــــــــــــــــــــان!
وبلاگ فرهنگی مذهبی عطش
پست الكترونیك
طراح قالب

 

وبلاگ عطش در نگاه شما چه جایگاهی دارد ؟ •






دو هفته تا رمضــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان!

دو هفته تا رمضان دیگری مانده .

دو هفته دیگر مانده تا از آنچه در  رجب و شعبان کردیم بهره برداری کنیم .

دو هفته  فرصت داریم آخرین تلاش هایمان را بکنیم تا آخر رمضان با خود نگوییم :

(( منم فقط همین رمضون آدمم!))

رمضان را طور دیگری دوست دارم ...

امسال را اما طور دیگرتری!

چرا ؟ امسال که گرم است و روزها طولانی است و گرانی باز هم هست و ...

نه ، آخر پیغمبرم (ص) فرمود  : من روزه گرفتن را در تابستان بیشتر دوست دارم !n

آه که چقدر من آدم خوبی هستم که مثل پیغمبرم (ص)  ...

به هر حال نمی دانم چرا این قدر رمضان را دوست دارم ؟!

برایم فرقی نمی کند در تابستان باشد یا زمستان ، گرم باشد یا سرد ، مهم این است که :

بعد از یک سال گناه  ،   تمرین پاکی و پاک بودن لذت بخش است  .

هر چقدر هم پست و گناه کار باشم رمضان را جدی مگیریم  1!

چون ایمان دارم به خدای من همیشه خدای رمضان هاست و من همیشه رمضانی نیستم .

اگر همواره رمضانی قرآن بخوانم آیه ای یک ختم محسوبم می کنند و اگر و اگر و ...

دعای  حقیر در آستانه ی ماه شبهای جوشن کبیر :

خدایا ما را برای ورود به رمضان آماده فرما !!!


1-البته محرم و صفر که حسابشان جداست

اسباب آمادگی برای میهمانی خدا

توبه، پیش از فرا رسیدن ماه رمضان 

عیون أخبار الرضا(ع) عن عبدالسلام بن صالح الهرویّ: دَخَلتُ عَلی أبِی الحَسَنِ عَلِیِ بنِ موسَی الرِّضا(ع) فی آخِرِ جُمُعَةٍ مِن شَعبانَ، فَقالَ لی: «یا أبَا الصَّلتِ، إنَّ شَعبانَ قَد مَضی أكثَرُهُ، و هذا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنهُ، فَتَدارَك فیما بَقِیَ مِنهُ تَقصیرَكَ فیما مَضی مِنهُ، و عَلَیكَ بِالإِقبالِ عَلی ما یَعنیكَ و تَركِ ما لا یَعنیكَ، و أكثِر مِنَ الدُّعاءِ وَالاِستِغفارِ و تِلاوَةِ القُرآنِ، و تُب إلَی الله‏ِ مِن ذُنوبِكَ ... .(1) عیون أخبار الرضا(ع) به نقل از عبدالسلام بن صالح هروی ـ نقل می ‌كند در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت امام رضا(ع) رسیدم. به من فرمود: «ای ابوصَلْت! بیشترِ شعبان گذشته است و این، آخرین جمعه از آن است. پس در آن چه از آن مانده، كوتاهی ‏هایت را در آن چه گذشته است، جبران كن. به كاری روی آور كه برایت مفید باشد و آن چه را بیهوده است و به تو مربوط نیست، وا گذار. زیاد دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش و از گناهانت به درگاه خدا توبه كن، تا در حالی ماه خدا سوی تو آید كه برای خدا خالص شده باشی. هیچ امانتی را بر عهده خویش باقی نگذار، مگر آن كه ادا كرده باشی، و هیچ كینه‏ای را در دلت نسبت به مؤمنی نگاه مدار، مگر آن كه از دل به در آورده باشی، و هیچ گناهی را كه مرتكب می ‏شدی، رها مكن، مگر این كه از آن، دست برداشته باشی. از خدا پروا كن و در نهان و آشكار كارت، بر او توكّل كن«و هر كس بر خدا توكّل كند، او برایش بس است. خداوند، فرمان خویش را پیش خواهد برد. به یقین، خداوند برای هر چیزی اندازه‏ای قرار داده است.» و در باقی ‏مانده این ماه، زیاد بگو: "خدایا! اگر ما را در آن چه از شعبان گذشته است، نیامرزیده‏ای، پس ما را در باقی مانده آن ببخشای!" همانا خداوند متعال، در این ماه به احترام ماه رمضان، بسیاری را[از آتش] آزاد می‏ كند.»    

سه روز روزه در آخر شعبان  
  
السنن الكبری عن أنس: قیلَ: یا رَسولَ الله‏ِ، أیُ الصَّومِ أفضَلُ؟ قالَ: «صَومُ شَعبانَ تَعظیما لِرَمَضانَ»(2)؛ السنن الكبری ـ به نقل از انس ـ به پیامبر خدا گفتند: كدام روزه برتر است؟ فرمود: «روزه شعبان در بزرگداشتِ رمضان.» الإمام الصادق(ع): مَن صامَ ثَلاثَةَ أیّامٍ مِن آخِرِ شَعبانَ و وَصَلَها بِشَهرِ رَمَضانَ، كَتَبَ الله‏ُ لَهُ صَومَ شَهرَینِ مُتَتابِعَینِ(3) امام صادق(ع): هر كس سه روزِ آخر شعبان را روزه بدارد و آن ها را به ماه رمضان متّصل كند، خداوند برای او پاداش روزه دو ماه پیاپی را می ‏نویسد.    

 

 

اصلاح غذا 

خوردن و نوشیدن به هنگام افطار و سحر، جان‏ مایه روزه‏داری است. از این رو، در نظر اسلام، حلال یا حرام بودن خوردنی ‏ها و نوشیدنی ‏ها، اندازه و نوع آن ها و هم چنین انگیزه روزه‏ داران از خوردن و آشامیدن، در میزان بهره‏ وری از روزه نقشی اساسی دارند و در دستاوردهای روزه‏ دار از بركات این میهمانی، بسیار مؤثّرند. نخستین شرط بهره ‏وری از روزه، آن است كه نیروی تأمین‏ كننده و پشتوانه انسان برای روزه گرفتن، حلال باشد. غذای حرام، نه تنها در بهره ‏مندی انسان از آثار و بركات روزه، نقش تخریبی دارد، بلكه آفتی است كه همه عبادت ‏ها را تهدید می‏ كند، از این رو، از پیامبر خدا روایت شده است: العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ كَالبِناءِ عَلَی الرَّملِ(4)؛ عبادت همراه با حرام خواری، مثل بنا ساختن بر شنزار است. بر این اساس، برای روزه‏دار، شناخت غذا های حرام، اهمّیتی ویژه دارد.
- قال رسول الله(ص)‏: كُلُوا الحَلالَ یَتِمَّ لَكُم صَومُكُم(5)؛ غذای حلال بخورید تا روزه برای شما كامل گردد. 
- قال رسول الله‏(ص): «إنَّ قَوما یَجیؤونَ یَومَ القِیامَةِ و لَهُم مِنَ الحَسَناتِ أمثالُ الجِبالِ، فَیَجعَلُهَا الله‏ُ هَباءً مَنثورا، ثُمَّ یُؤمَرُ بِهِم إلَی النّار» فَقالَ سَلمانُ: صِفهُم لَنا یا رَسولَ الله.
فَقالَ: «أما إنَّهُم قَد كانوا یَصومونَ و یُصَلّونَ، و یَأخُذونَ اُهبَةً مِنَ اللَّیلِ، ولكِنَّهُم كانوا إذا عَرَضَ لَهُم شَیءٌ مِنَ الحَرامِ وَثَبوا عَلَیهِ.»(6) امام باقر(ع) فرمود: به خدا سوگند ای ابو حمزه! آنان كسانی هستند كه نماز می خواندند و روزه می‏ گرفتند؛ لیكن هر گاه چیزی از حرام به آنان عرضه می ‏شد، می گرفتند و هر گاه چیزی از عطای امیر مؤمنان(ع) به آنان داده می ‏شد، رد می‏ كردند. پیامبر خدا فرمود: «روز قیامت، گروهی می ‏آیند، در حالی كه حسنات شان هم چون كوه هاست. خداوند، همه آن ها را نابود و پراكنده می‏ سازد. سپس فرمان می ‏رسد كه آنان را به آتش بیفكنید.» سلمان گفت: ای پیامبر خدا! آنان را برای ما توصیف كن. فرمود: «آنان، كسانی هستند كه روزه گرفته، نماز خوانده و شب ‏زنده‏داری كرده‏اند؛ لیكن هر گاه حرامی بر آنان عرضه می ‏شده، بر آن می ‏شتافتند.» 
- عَن ضَمرَةَ بنِ حَبیبٍ عَن اُمِّ عَبدِ الله‏ِ اُختِ شَدّادِ بنِ أوسٍ أنَّها بَعَثَت إلی رَسولِ الله‏ِ (ص) بِقَدَحِ لَبَنٍ عِندَ فِطرِهِ و هُوَ صائِمٌ، و ذلِكَ فی طولِ النَّهارِ و شِدَّةِ الحَرِّ، فَرَدَّ إلَیها رَسولُ الله‏ِ(ص): «أنّی كانَ لَكِ هذَا اللَّبَنُ؟» قالَت: مِن شاةٍ لی ... .(7) به نقل از حمزة بن حبیب، درباره اُمّ عبدالله(خواهر شدّاد بن اَوس) وی هنگام افطار، ظرف شیری برای پیامبر خدا كه روزه بود، فرستاد و این، در روزی بلند با هوای گرم بود. پیامبر خدا آن را نزد زن برگرداند كه: «این شیر را از كجا آورده‏ای؟» گفت: از گوسفندم(دوشیده‏ام). پیامبر(ص)، فرستاده آن زن را(دوباره) نزد او برگرداند كه: «این گوسفند را از كجا آورده‏ای؟» گفت: از مال خودم خریده‏ام. پس پیامبر(ص) آن را از او گرفت. چون فردا شد، اُمّ عبدالله‏ نزد پیامبر(ص) رفت و گفت: ای پیامبر خدا! شیر را از روی دلسوزی(به خاطر بلندی روز و شدّت گرما) برایتان فرستادم. آن گاه فرستاده مرا برگرداندی! به او فرمود: «پیامبران، چنین مأمورند[مأموریم] كه جز پاكیزه نخوریم و جز شایسته انجام ندهیم.» پیامبر اکرم(ص) فرمود: «آنان، كسانی هستند كه روزه گرفته، نماز خوانده و شب ‏زنده‏ داری كرده‏اند؛ لیكن هر گاه حرامی بر آنان عرضه می ‏شده، بر آن می‏ شتافتند.»

 


- قال الإمام الباقر(ع) ـ لِأَبی حَمزَةَ الثُّمالِیِّ ـ «یَبعَثُ الله‏ُ یَومَ القِیامَةِ قَوما بَینَ أیدیهِم نورٌ كَالقَباطِیِّ، ثُمَّ یُقالُ لَهُ: كُن هَباءً مَنثورا.» ثُمَّ قالَ: «أما وَالله‏ِ یا أبا حَمزَةَ، إنَّهُم كانوا لَیَصومونَ و یُصَلّونَ ولكِن كانوا إذا عَرَضَ لَهُم شَیءٌ مِنَ الحَرامِ أخَذوهُ، و إذا عَرَضَ لَهُم شَیءٌ مِن فَضلِ أمیرِالمُؤمِنینَ(ع) أنكَروهُ.»(8) امام باقر(ع) خطاب به ابو حمزه ثمالی فرمود: روز قیامت، خداوند، گروهی را برمی‏انگیزد كه پیشاپیش آنان نوری مثل قَباطی (نوعی جامه مصری است كه سفید و نازك است. گویا به«قبط(مصریان)» منسوب است) است. سپس به آن نور گفته می‏ شود: «نابود و پراكنده شو.» سپس فرمود: به خدا سوگند ای ابوحمزه! آنان كسانی هستند كه نماز می ‏خواندند و روزه می ‏گرفتند؛ لیكن هر گاه چیزی از حرام به آنان عرضه می‏شد، می‏ گرفتند و هر گاه چیزی از عطای امیر مؤمنان(ع) به آنان داده می ‏شد، رد می ‏كردند.  

پی ‌نوشت ‌ها:
1- عیون أخبار الرضا(ع): 2/51/198، الإقبال: 1/42، بحارالأنوار: 97/73/17.  
2- السنن الكبری: 4/503/8517، شُعب الإیمان: 3/377/3819، كنز العمّال: 8/591/      24292؛ ثواب الأعمال: 86/14، بحار الأنوار: 97/77/35.
3- كتاب من لا یحضره الفقیه: 2/94/1829، الخصال: 582/6، فضائل الأشهر الثلاثة: 53/31، الأمالی للصدوق: 768/1038، الإقبال: 1/43، بحار الأنوار: 97/72.
4- عدّة الداعی: 141، بحار الأنوار: 103/16/73.    
5- كنز العمّال: 15/844/43356.
6- إرشاد القلوب: 191.
7- المعجم الكبیر: 25/174 /428، المستدرك علی الصحیحین: 4/140/7159، مسند الشامیّین: 2/356 /1488، اُسد الغابة: 7/348/7515.
8- تفسیر القمّی: 2/112، بحار الأنوار: 7/176/9 و ج 70 / 293 / 35.

نویسنده: محمدی ری شهری
منبع: كتاب ماه خدا، ج 1، ص 186

منبع



نوشته شده توسط vasegh در چهارشنبه 6 مرداد 1389 و ساعت 08:59 ق.ظ [+] | نظرات ()
اللهم عجل لولیک الفرج
بازدیدهای امروز:
بازدیدهای دیروز:
كل بازدیدها:
كل مطالب:
كل نظرات:
ایجاد صفحه: - ثانیه